Opinia Krajowej Rady Sądownictwa z dnia 6 listopada 2015 r. (Nr WO 020-142/15)
OPINIA
KRAJOWEJ RADY SĄDOWNICTWA
z dnia 6 listopada 2015 r.
w przedmiocie projektu rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości w sprawie wynagrodzenia członków zespołu konkursowego i zespołów egzaminacyjnych oraz komisji konkursowej i komisji egzaminacyjnych
Po zapoznaniu się z treścią projektu rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości Krajowa Rada Sądownictwa opiniuje go negatywnie.
W ocenie Rady kwotowe określenie wysokości wynagrodzenia za czynności związane z przeprowadzeniem naboru na aplikację sędziowską i aplikację prokuratorską oraz egzaminów sędziowskiego i prokuratorskiego ma bowiem charakter zbyt dowolny. Wysokość tego wynagrodzenia powinna być w dalszym ciągu związana z obiektywnym miernikiem, jakim jest np. przeciętne wynagrodzenie w określonym kwartale roku poprzedzającego albo – jak dotychczas – wynagrodzenie zasadnicze sędziego w określonej stawce. Z uzasadnienia projektu nie wynika, jakie racje przemawiają za uniezależnieniem wzrostu tego wynagrodzenia od waloryzacji.
Rada zwraca uwagę na potrzebę ukształtowania wysokości omawianego wynagrodzenia na takim poziomie, aby rzeczywiście uwzględniało nakład pracy związanej z udziałem w poszczególnych zespołach i komisjach oraz umożliwiało angażowanie w tę pracę osób, których wiedza, doświadczenie zawodowe i autorytet będą dawać rękojmię prawidłowego wykonywania związanych z tym obowiązków. Różnica między wynagrodzeniem członka zespołu konkursowego albo egzaminacyjnego oraz wynagrodzeniem członka komisji egzaminacyjnej, przeprowadzającej egzamin sędziowski lub prokuratorski, nie odzwierciedla różnicy w nakładzie pracy tych osób (sędziów lub prokuratorów). W przekonaniu Rady należy zachować dotychczasową proporcję, zgodnie z którą wynagrodzenie członka komisji egzaminacyjnej stanowi dwukrotność wynagrodzenia członka zespołu konkursowego.
W opinii z 12 grudnia 2014 r. Krajowa Rada Sądownictwa wyraziła wątpliwości w kwestii wprowadzenia kwotowego określania wysokości wynagrodzeń za czynności związane z przeprowadzaniem egzaminów wstępnych na aplikacje adwokacką i radcowską oraz zawodowych egzaminów adwokackiego i radcowskiego. W znacznej części zachowują one aktualność również przy opiniowaniu aktualnie przedłożonego projektu.