Opinia Krajowej Rady Sądownictwa z dnia 13 września 2013 r. (Nr WOK-020-81/13)
OPINIA
KRAJOWEJ RADY SĄDOWNICTWA
z dnia 13 września 2013 r.
w przedmiocie projektu rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości w sprawie określenia zakresu danych, które winny znajdować się w karcie zgłoszenia na wolne stanowisko sędziowskie oraz treści składanych w niej oświadczeń
Krajowa Rada Sądownictwa po zapoznaniu się z projektem rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości w sprawie określenia zakresu danych, które winny znajdować się w karcie zgłoszenia na wolne stanowisko sędziowskie oraz treści składanych w niej oświadczeń, zgłasza następujące uwagi.
Rada stoi na stanowisku, że zakres danych o kandydacie na wolne stanowisko sędziowskie, jaki określa rozporządzenie jest zbyt wąski. Zobowiązanie kandydatów do zamieszczenia większej ilości informacji na temat dotychczasowego przebiegu kariery zawodowej ułatwi Radzie ocenę kandydatur i przydatności na dane stanowiska, a także umożliwi weryfikację w zakresie warunków wymaganych przez ustawę od kandydatów na stanowisko sędziowskie.
Krajowa Rada Sądownictwa proponuje zamieszczenie w § 2 rozporządzenia następujących informacji:
- o ukończeniu innych niż prawnicze studiów wyższych (dacie ich ukończenia, uczelni, kierunku oraz ocenie końcowej),
- o ukończeniu studiów podyplomowych (dacie ich ukończenia, uczelni, kierunku oraz ocenie końcowej),
- o ukończeniu szkoleń, kursów zawodowych, w tym szkoleń z innych dziedzin niż prawo, np. komunikacji, negocjacji, zarządzania (dacie ich ukończenia, uczelni, kierunku oraz ocenie końcowej),
- o posiadanych certyfikatach potwierdzających znajomość języków obcych,
- o autorstwie/współautorstwie publikacji (książki, artykuły do czasopism branżowych),
- o tytule pracy magisterskiej oraz rozprawy doktorskiej,
- o udziale i wystąpieniach podczas konferencji naukowych,
- o prowadzeniu wykładów na wyższych uczelniach ze wskazaniem dziedziny,
- o prowadzeniu szkoleń w innych placówkach,
- o członkostwie w kolegiach redakcyjnych czasopism naukowych polskich i zagranicznych,
- o udziale w stażach naukowych, stypendiach zagranicznych,
- o przynależności do stowarzyszeń i organizacji zawodowych,
- o działalności pro bono.
Dodatkowo Rada proponuje odpowiednie uzupełnienie rozporządzenia o następujące elementy:
- Wymóg dołączenia przez kandydata do wniosku sporządzonego przez siebie życiorysu (curriculum vitae).
Uzasadnienie: obecnie część kandydatów dołącza do wniosku swój życiorys (curriculum vitae), inni tego nie robią tłumacząc, między innymi, że dokument taki, jako nie wynikający z przepisów prawa, nie jest przez sądy przyjmowany. Z punktu widzenia Rady zobowiązanie do dołączenia życiorysu (curriculum vitae) pozwoli kandydatom na przekazanie Radzie wielu istotnych informacji, w tym o doświadczeniach, zainteresowaniach itp., które pozwolą na lepszą ocenę kandydatów.
- Informacja o znajomości języków obcych kandydata wedle przyjętej skali (samoocena).
Uzasadnienie: obecnie każdy polski sędzia jest także „sędzią europejskim” i znajomość języków obcych odgrywa coraz większą rolę. Zwraca się na to uwagę w różnych dokumentach, w tym np. w Rezolucji Parlamentu Europejskiego z dnia 9 lipca 2008 r. w sprawie roli sędziego krajowego w europejskim systemie wymiaru sprawiedliwości (2007/2027(INI)).[1] Poza przekazywaniem informacji o posiadanych certyfikatach potwierdzających znajomość języków obcych oraz odbytych kursach Rada proponuje zobowiązanie kandydatów do oświadczenia o znajomości języków obcych wedle przyjętej skali – Rada proponuje, aby zastosowana skala odpowiadała skali wykorzystywanej w postępowaniach konkursowych w administracji publicznej – np. przy wykorzystaniu „Narzędzia do samooceny umiejętności i kwalifikacji językowych” wykorzystywanego przez Komisję Europejską oraz Radę Europy (poziomy A1, A2; B1, B2; C1, C2 – zob. http://europass.cedefop.europa.eu/pl/home).
[1] Zob. http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//TEXT+TA+P6-TA-2008-0352+0+DOC+XML+V0//PL