Opinia Krajowej Rady Sądownictwa z dnia 13 września 2013 r. (Nr WOK 020-96/13)
OPINIA
KRAJOWEJ RADY SĄDOWNICTWA
z dnia 13 września 2013 r.
w przedmiocie projektu rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości w sprawie stażu asystenckiego
Krajowa Rada Sądownictwa, po zapoznaniu się z projektem rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości w sprawie stażu asystenckiego, co do zasady pozytywnie opiniuje wynikający z niego program stażu asystenckiego uznając, że proponowane rozwiązania w sposób kompleksowy realizują cele stażu. Proponowany program szkolenia jest wyczerpujący i kompletny. W dużym stopniu uwzględniono przy jego konstruowaniu program aplikacji ogólnej prowadzonej przez Krajową Szkołę Sądownictwa i Prokuratury. Opinie kolejnych patronów, zawierające oceny kandydatów na asystentów sędziów, oraz przewidziane rozporządzeniem Ministra Sprawiedliwości sprawdziany pozwalają na przyjęcie, że osoby, które nie ukończyły żadnej aplikacji, będą w stanie po ukończeniu stażu zapewnić sędziom pomoc na odpowiednim poziomie merytorycznym.
Rada pozytywnie ocenia rezygnację ustawodawcy z wymagania ukończenia przez kandydatów na asystentów sędziów aplikacji ogólnej w Krajowej Szkole Sądownictwa i Prokuratury lub złożenia egzaminu sędziowskiego, prokuratorskiego, notarialnego, adwokackiego lub radcowskiego. Wymaganie od asystentów sędziów ukończenia co najmniej aplikacji ogólnej stanowiło przeszkodę w obsadzeniu wszystkich wolnych stanowisk asystenckich.
W związku ze zmianą wymagań w stosunku do asystentów, Krajowa Rada Sądownictwa po raz kolejny postuluje likwidację prowadzonej przez Krajową Szkołę Sądownictwa i Prokuratury aplikacji ogólnej, ponieważ nie spełnia ona żadnych istotnych celów, a generuje jedynie koszty, co w istotny sposób ogranicza środki niezbędne na kształcenie ustawiczne sędziów i referendarzy sądowych. Wprowadzenie stażu asystenckiego dla kandydatów na asystentów sprawia, że dalsze utrzymywanie aplikacji ogólnej jest pozbawione uzasadnienia. Z tych przyczyn niezwłocznie należy zaprzestać dalszych przyjęć na aplikację ogólną.